Sunday, July 24, 2011

~WaRnA bAnGkIt AuRa DiRi~



MeRaH....

Warna ini melambangkan keadaan psikologi yang mengurangkan tenaga, mendorong cepatnya denyutan nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepatkan pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan keberahian.

1. Merah terang: Warna ini melambangkan kekuatan kemahuan atau cita-cita. Sifatnya agresif, aktif, garang. Manakala pengaruhnya berkemahuan, penuh ghairah dan dominasi.

2. Merah jambu: Warna ini melambangkan romantik dan feminin. Warna ini mempunyai sifat mendorong ke arah kepasrahan, penyerahan, kesempurnaan, keayuan dan kesantunan.

BiRu....

Warna ini melambangkan ketenangan yang sempurna. Ia juga mempunyai kesan menenangkan pada tekanan darah, denyutan nadi dan tarikan nafas.

1. Biru tua: Warna ini melambangkan perasaan yang mendalam. Bersifat konsentrasi, koperatif, cerdas, kejujuran dan patriotik. Dari segi pengaruh pula ia tenang, bijaksana, tidak mudah tersinggung dan mudah mendapat kawan.

2. Biru muda: Warna ini melambangkan kesungguhan cita-cita dan penuh keazaman. Sifatnya, bertahan, pelindung, tidak berubah fikiran. Manakala dari segi pengaruhnya pula, ia boleh menjadi keras kepala, teguh, sering bangga diri, berpendirian tetap.

KuNiNg....

Warna ini melambangkan kegembiraan. Warna ini mempunyai sifat selamba, santai, tenang, dan tidak terkesan dengan masalah. Sikap anda berubah-ubah tetapi penuh harapan, mempunyai cita-cita setinggi langit dan semangatnya juga tinggi.

1. Kuning terang: Warna ini melambangkan sifat yang boleh berubah dengan mendadak. Sifatnya sederhana tetapi unik. Orang yang suka warna kuning sifatnya adalah bertolak ansur, berhati-hati dan menonjol. Manakala dari segi pengaruh, berubah-ubah sikap, berwawasan, dermawan, tidak mudah percaya pada orang.

KeLaBu....

Warna ini menunjukkan makna yang jelas. Tidak terang dan ia dikategorikan sebagai unik dan sukar dikaitkan kepada kecenderungan psikologi. Warna ini sifatnya lebih kepada neutral.

CoKlAt....

Warna ini sering kali menunjukkan ciri-ciri suka persaingan, tidak suka beralah, kurang toleransi, sukar bertolak ansur dan mempunyai prasangka terhadap kesejahteraan dan kebahagiaan masa depan.

HiTaM....

Warna ini melambangkan kesedihan dan keseorangan. Ia memberi kesan kehampaan, kematian, kegelapan, kebinasaan, kerosakkan dan kemusnahan.

HiJaU....

Warna ini melambangkan adanya suatu keinginan, ketabahan dan keteguhan hati. Mempunyai keperibadian yang tegas, berprinsip, dan berkuasa. Warna ini mempunyai sifat ingin meningkatkan rasa bangga, perasaan lebih hebat dan mengatasi orang lain. Orang yang menyukai warna ini umumnya suka dipuji, mudah menasihati orang lain.

UnGu....

Warna ini adalah campuran warna merah dan biru yang melambangkan sifat unik hasil campuran kedua-dua sifat warna tersebut. Perpaduan antara keintiman dan kemesraan, erotik, dan berperasaan mendalam dan peka. Sifatnya sedikit kurang teliti tetapi penuh harapan dan positif.


No comments:

Post a Comment

~Honey to the Moon~ @ KT

Honeymoon ni more to jalan2 cari makan sbnr...