Tuesday, June 21, 2011

JOM JALAN-JALAN KE TURKI!!!!!!!!!!!!

T urki adalah sebuah negara yang terletak di perbatasan Benua Asia dan Benua Eropa. Negara beribukota Ankara ini memiliki panorama yang sangat indah. Tempat-tempat bersejarah di Turki menarik untuk dikunjungi dan dipelajari. Antara tempat-tempat yang menarik untuk dikunjungi ialah:

1. Istanbul

Istanbul merupakan salah satu kota di Turki yang paling diminati. Di kota ini terdapat sebuah masjid yang dikenali dengan sebutan Masjid Biru. Masjid ini memiliki daya tarikan yg tersendiri iaitu keindahan arsitekturn serta design interiornya yang unik.



2.. Anatolia (Anatalya)

Anatolia atau Anatalya terletak di bahagian selatan Turki. Tempat ini sangat menarik untuk dikunjungi. Kota ini merupakan kota yang berkualiti. Terdapat pula Kuil Zeus Aizanoi di kota ini. Kuil Romawi yang berdiri kukuh dan gagah ini merupakan salah satu harta dunia.


3.. Pamukkale

Pamukkale terletak di Provinsi Denizli, barat daya Turki. Tempat ini adalah daerah yang terdapatnya air panas dengan kalsium karbonat yang menciptakan keunikan berupa batu kapur dan travertine. Daerah ini merupakan warisan dunia. UNESCO telah mencatat daerah ini sebagai atraksi.




4. Ankara

Ankara adalah ibukota Turki.

Kota ini menjadi pintu gerbang kawasan-kawasan daerah yg unggul. Kota ini sangat menarik dan tiada salahnya untuk dikunjungi.





5. Cappadocia.

Tempat ini ini merupakan harta dunia. Pemandangannya yang sangat menakjubkan, panorama alam yang indah, dan udara yang segar melengkapi hasrat untuk berkunjung ke tempat ini.

No comments:

Post a Comment

~Honey to the Moon~ @ KT

Honeymoon ni more to jalan2 cari makan sbnr...